Historisk stor kirkefestival sluttede med fællesgudstjeneste under åben himmel // May 9, 2016

Himmelske Dage sluttede søndag med stor fællesgudstjeneste på Nytorv. Her anede man et glimt af det himmelske håb for et mangfoldigt Guds folk. Men også et jordisk håb og et budskab om at række ud til forfulgte og fortabte i en splittet verden.


Jordens lys og salt

"Sendte er vi alle her af Gud. Vi er jordens lys og salt, gå, spred det overalt. Vis barmhjertighed. At leve er at være vej for andre, gå med fred."

En andagtsfuld stilhed breder sig blandt de mange kirkegængere på Nytorv i København, mens salmisten og komponisten, Janne Mark, lægger stemme til den rytmiske salme, hun selv har skrevet.

Den inciterende salmepoesi opsummerer et aktivistisk budskab, der på forskellig vis formidles under søndagens afsluttende fællesgudstjeneste ved Himmelske Dage.

Et budskab, der afspejler hele kirkens bredde, alt efter hvilken form, man er fortrolig med. Lige fra liturgiske tekster og bønner over vedkommende refleksioner og happenings til medrivende gospel- og salmesang. Her bliver kirkens jordnære ansvar for kloden og skaberværket, verdens forfulgte og fortabte, samt kaldet til at række evangeliet ud til andre betonet.

Forenet i Kristus

Flere kirkeledere medvirker ved gudstjenesten, heriblandt også Frelsens Hærs landsleder, oberst Hannelise Tvedt, der læser fra efeserbrevets første kapitel. En passage, der beskriver fuldendelsen af Guds frelsesplan: At forene det himmelske og det jordiske i Kristus.

Herefter overlader hun scenen til Baptistkirkens generalsekretær, Lone Møller Hansen (billedet), der opmuntrer til udholdenhed og kampgejst i en splittet verden med behov for at blive helet.

- Kampen kan måske gøre os trætte og modløse. Men vi er ikke alene. Kristus forener sine mægtige kræfter med vore små, lyder det til forsamlingen, inden generalsekretær i Danske Kirkers Råd, Mads Christoffersen runder gudstjenesten af og leder an i et fælles Fadervor.

 

Byens kirkerum

Men fællesbønnens ’amen’ fra de cirka 1000 tilstedeværende bliver ikke det sidste ord.

Efter fire dage med fællesskab på tværs af kirkeskel og op mod 30.000 deltagere ved over 400 events er festivalen den største i kirkedagenes knap 50-årige historie. Et niveau, der blandt andet kan tilskrives, at byens rum blev forvandlet til mangfoldige kirkerum - og en succes, der naturligvis må nævnes. 

 

Kirkedage ikke en lukket fest

Det bliver det med følgende slutreplik fra domprovst og formand for Danske Kirkers Råd, Anders Gadegaard:

- Kristenheden er vid, bred og farverig. Og Himmelske Dage har vist, at vi på hver vores måde gør kristendommen tydeligere. Derfor lukker vi aldrig mere kirkedagene inde i et lille rum, hvor vi kun fester med os selv. Fra nu af vil vi hver gang feste med alle byens borgerne.

Et tilsagn, man kan se frem til i Herning, hvor kirkedagene afholdes om tre år.

 

Et himmelsk kald på jord

For Frelsens Hær skriver kirkedagene sig ligeledes ind i historien med en bred vifte af indslag og ivrige ildsjæle. Fordi gadens folk altid vil være Hærens særlige kald. Men også fordi, enheden blandt Guds folk er hele kirkens kald.

Et vue ud over forsamlingen, hvor blikket også fanger en hel del frelserfolk, rummer således et glimt af evighed - når det himmelske og jordiske forenes i Kristus - og alle dage bliver himmelske.

Men indtil da gælder kaldet fra salmesangen:

"Sendte er vi alle her af Gud. Vi er jordens lys og salt, gå, spred det overalt. Vis barmhjertighed. At leve er at være vej for andre, gå med fred."




 


Kommende arrangementer

d. 25. Feb

Familiearbejdets dag


d. 01. til 03. Mar 2019

Forvandlet


d. 01. Mar

Kvindernes int. Bededag


d. 04. Mar

Institutionslederdag


d. 11. Mar

Korpslederdag - Vest



 

 

Frelsens Hær | Informationsafdelingen | Frederiksberg Allé 9 | 1621 København V | Tlf: 3331 4192 | post@den.salvationarmy.org | Privatlivspolitik